Zakład Ubezpieczeń Społecznych dba o prostą i zrozumiałą komunikację z Klientami. Od
2016 r. ZUS realizuje projekt „Prosto z ZUS” i korzysta ze standardu prostego języka. Treści, które kieruje do swoich odbiorców, są dzięki temu zrozumiałe i klarowne.
Skuteczne zasady komunikacji
ZUS we współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracował skuteczne zasady komunikacji. W myśl tych zasad pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, zdania powinny być proste i krótkie, a przepisy prawa przedstawione w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Istotnym celem jest również dostosowywanie formularzy do wymogów prostego języka. W ZUS są one podzielone na jasne i czytelne sekcje, mają niewielką liczbę stron i wymagają podania tylko niezbędnych danych. Dodatkowo zawierają proste instrukcje wypełniania. Dzięki zastosowaniu tych rozwiązań odbiorcy pism lub wiadomości wiedzą co mają zrobić i czego oczekuje od nich ZUS.
Prostym językiem napisany jest także Informator dla osób z niepełnosprawnością, który powstał z inicjatywy ZUS we współpracy z PFRON. Jest aktualizowany co roku i zawiera kluczowe dane, które mogą się przydać osobom z niepełnosprawnością. W publikacji umieszczono również informacje odnośnie zasad przyznawania rent, procesu przebiegu orzecznictwa lekarskiego, warunków rehabilitacji leczniczej prowadzonej przez ZUS oraz uprawnień pracowniczych. Twórcy aplikacji mobilnych ZUS także wykorzystują prosty i zrozumiały język.