Agnieszka Zakrzewska i Adrianna Kaczanowska przygotowały publikację dotyczącą pierwszych kroków w orientacji przestrzennej. Można z niej dowiedzieć się od czego rozpocząć pracę z uczniem, jakie dokumenty należy przeanalizować oraz jakie są zasady higieny pracy.
Od czego zacząć?
Agnieszka Zakrzewska od 2006 roku pracuje w OSW w Laskach jako instruktor orientacji i mobilności. Podczas swojej pracy miała do czynienia z szerokim gronem uczniów niewidomych i słabowidzących. Posiada wiedzę i doświadczenie, które zaowocowało powstaniem publikacji. Autorka dzieli się swoją wiedzą w zakresie planowania i rozpoczynania współpracy z uczniem i jego opiekunami. Podkreśla, że instruktorzy mogą mieć do czynienia z osobami o różnym poziomie umiejętności i widzenia. Najczęściej pracę należy rozpocząć od analizy dokumentacji. Następnie warto ustalić zasady wzajemnej pracy, można w przypadku dzieci podpisać „kontrakt”, w którym będą zapisane ważne ustalenia dotyczące zajęć. Uczniami mogą zostać także osoby dorosłe, które utraciły wzrok. W tym przypadku barierę może stanowić korzystanie z białej laski i pokazanie społeczeństwu, że jest się osobą z niepełnosprawnością. Rolą instruktora będzie wówczas nie tylko nauczenie technik samodzielnego poruszania się, ale też pomoc w przełamaniu bariery psychicznej. Autorka zwraca również uwagę na syndrom wypalenia zawodowego i rolę ewaluacji w pracy instruktora.
Pełną wersję poradnika można pobrać pod linkiem: https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/publikacja-pierwsze-kroki-w-nauczaniu-orientacji-przestrzennej-i-mobilnosci-poradnik-dla-instruk/?tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=4bf05466b5cc0d19f9f59b3c7b118ad6&utm_campaign=pfron-rss&utm_medium=rss&utm_source=news